خودروهای پارک شده در حوزه راه‌آهن شیراز چالشی را درباره مقوله و تعریف احتکار رقم زد که سه سازمان را به تکاپو واداشت تا هریک برداشت خود را از این قضیه بیان کنند؛ اداره کل راه‌آهن فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و پلیس هریک دلایل خود را در این زمینه دارند.

احتکار خودرو در راه‌آهن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دردسرهای بازار پرتلاطم خودرو کم بود که اکنون برداشت‌های مختلف از موضوع احتکار در راه‌آهن شیراز استان فارس نیز به آن اضافه شده است و در این مجادله دو سازمان معتقدند پارک این خودروها در راه‌آهن شیراز، احتکار محسوب نمی‌شود اما پلیس فارس می‌گوید می‌شود؛ در این میان همگان به یاد دیالوگ معروف نمایش هملت می‌افتند که بودن یا نبودن مساله این است.

سردرگمی مردم در بازار خودرو از گرانی این ارابه ناایمن گرفته تا سهم آن در تلفات جاده‌ای،دردسرهای خدمات پس از فروش، عدم پایبندی شرکت به تعهدات و بی‌کیفیتی قطعات جملگی بخشی از مسائلی قدیمی است که همیشه برای مشتریان دردسرساز شده اما اکنون گویا قضیه احتکار نیز به جمع چالش‌های پرتعداد این بازار در شیراز و استان فارس پیوسته است.

یکه‌تازی خودروسازان داخلی در بازاری بی‌رقیب،حق انتخاب را از مردم گرفته به‌نحوی‌که حتی به‌ناچار برای ارابه‌های از رده خارج این شرکت‌ها نیز صف‌های طویل چندمیلیونی بسته می‌شود و انگار دیگر توقعاتی مانند طراحی به‌روز،کیفیت و ایمنی به‌طور کامل از دل جامعه مشتریان رخت بربسته است.

درحالی‌که مردم با قیافه قدیمی و تکراری و مشکلات قدیمی خودروهای ساخت داخل خو گرفته‌اند چالشی جدید در تعریف واژه احتکار در شیراز شکل‌گرفته است به‌گونه‌ای که از چهار دستگاه متولی این بخش سه ارگان دراین‌باره دیدگاهی متفاوت و کاملاً متضاد دارند و نهادی دیگر نیز غایب بزرگ این میدان است.

مواضع این دستگاه‌ها در تعریف مقوله احتکار در بازار خودرو و رسیدگی به آن چنان با یکدیگر متضاد است که گویا ماجرای احتکار این ارابه‌های مانده در پارکینگ راه‌آهن شیراز به‌طور کامل به بن‌بست رسیده است.

تلقی نیروی انتظامی فارس با سازمان صنعت و معدن و اداره کل راه‌آهن این استان از احتکار خودرو تفاوت شگرفی دارد و باید دید احتکار و مصادیق آن چیست؟

ماجرا از انتشار یک کلیپ به تاریخ شانزدهم خرداد۹۹ در فضای مجازی آغاز شد که از وقوع یک احتکار بزرگ در راه‌آهن شیراز خبر می‌داد که روز بعد خبر کشف احتکار ۳۸۶ خودرو در راه‌آهن شیراز از سوی پلیس فارس و به استناد کارشناسان سازمان صنعت و معدن و تجارت این استان منتشر شد؛ موضوعی که مدیرکل راه‌آهن فارس آن را رد کرد.

حال سازمان صنعت و معدن و تجارت هم موضوع احتکار را کاملاً منتفی می‌داند اما پلیس همچنان بر موضع پیشین خود مبنی بر احتکار خودرو در راه‌آهن شیراز پافشاری دارد.

تماس خبرنگار با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس و مسئولان این نهاد برای اطلاع از تعریف این نهاد درباره احتکار تا لحظه انتشار گزارش بی‌نتیجه ماند.

بعد از اعلام خبر احتکار خودرو در راه‌آهن شیراز مدیرکل راه‌آهن فارس این موضوع را صحیح ندانست و اعلام کرد که خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی برای رسیدن به دست مصرف‌کننده‌های این استان و جنوب کشور به راه‌آهن شیراز منتقل‌شده است.

مسئولان سازمان صنعت،معدن و تجارت فارس نیز از محرز نشدن موضوع احتکار در  شرکت دولتی راه‌آهن سخن به میان آورده‌اند.

صمت: احتکاری در کار نیست

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس می‌گوید که براساس بررسی‌های کارشناسی هیچ موردی دال بر انجام احتکار خودرو در محل راه‌آهن شیراز مشاهده نشده است.

محمدابراهیم صداقت با اشاره به اعلام خبر احتکار ۳۸۶ خودرو در پارکینگ راه‌آهن شیراز از سوی نیروی انتظامی استان فارس افزود: خودروهایی که در پارکینگ راه‌آهن شیراز وجود دارد از نظر سازمان ما مصداق احتکار نیست.

وی ادامه داد: سازمان صنعت،معدن و تجارت به‌عنوان مرجع کارشناسی این موضوع را موردبررسی قرار داده و تاکنون موضوع احتکار برای سازمان ما محرز نشده است.

وی اضافه کرد: خودروهایی که در این محل وجود دارد شامل اتومبیل‌هایی است که به‌وسیله قطار وارد این استان شده و بخشی از آن متعلق به نمایندگی‌های مختلف سراسر فارس و بخشی دیگر نیز متعلق به نمایندگی‌های مجاز استان‌های جنوبی کشور است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: خودروهای تولیدشده توسط خودروسازان داخلی پس از انتقال با ریل در راه‌آهن شیراز پارک و بعد از آن به نمایندگی‌های مربوط منتقل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جمعه ۱۶ خرداد ۹۹ نماینده سازمان صمت استان فارس از محل پارک این خودروها در راه‌آهن شیراز بازدید کرد و در پی آن بررسی‌های کارشناسی نیز انجام‌شده اما هیچگونه شواهدی دال بر احتکار خودرو در این محل مشاهده نشده است.

صداقت اظهار کرد: پارکینگ خودرو راه‌آهن شیراز قبلا هم مورد بازرسی قرارگرفته و تاکنون هیچ پرونده‌ای مبنی بر احتکار در این محل تشکیل نشده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فارس: احتکار رخ‌داده است

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس می‌گوید که این خودروها مدت زیادی در پارکینگ راه‌آهن شیراز نگهداری شده به‌گونه‌ای که حدود ۲ هفته پیش پرونده‌ای دراین‌باره از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس تشکیل شد و نمایندگان این نهاد در محل حاضر شدند و ابلاغی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها صادر کردند.

سرهنگ ابراهیم یگانه افزود: با توجه به مهلت تعیین‌شده، شرکت‌های سازنده خودرو هیچگونه اقدامی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها انجام نداده‌اند و لذا بر این اساس پلیس امنیت اقتصادی وارد عمل شد.

وی ادامه داد: از نظر پلیس امنیت اقتصادی احتکار خودرو در راه‌آهن شیراز امری محرز است.

یگانه اضافه کرد: دستورالعملی درگذشته صادرشده و توافقاتی با خودروسازان داخلی نیز انجام شده که اخیرا نیز در پی تلاطم بازار خودرو بر آن تاکید شده مبنی بر اینکه تمام خودروهای تولیدی داخلی در شرکت‌هایی مانند سایپا و ایران‌خودرو از مبدأ به نام شخص خریدار پلاک گذاری و بعد از کارخانه خارج شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس بر این مطلب که تمام خودروها اکنون به نام خریدار از شرکت سازنده خارج می‌شود تاکید کرد و گفت: خودروهای تولیدی باید هنگام حمل توسط کامیون یا قطار به مقاصد مختلف پلاک گذاری شده باشند.

وی عنوان کرد: متأسفانه شرکت‌های خودروساز داخلی علیرغم تاکید و ابلاغ مجدد این دستورالعمل از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۹ ، همواره این موضوع را رعایت نکرده‌اند.

یگانه گفت: وجود خودرو در پارکینگ راه‌آهن شیراز مصداق احتکار است و  شفافیت در موضوع اقتصادی خصوصا در شرایط کنونی امری لازم و ضروری است و باید خودروسازان از مبدأ نسبت به پلاک گذاری خودروهای تولیدی اقدام کنند.

نصب نکردن پلاک خودرو از مبدأ می‌تواند اخلال در نظام اقتصادی تلقی شود

وی اظهار کرد: عدم تمکین به دستورالعمل ابلاغی در خصوص نصب پلاک خودروهای تولیدی از مبدأ می‌تواند مصداق اخلال در نظام اقتصادی کشور نیز تلقی شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس بیان کرد: بنابر اظهارات شرکت‌های خودروساز تعدادی از خودروهایی که در پارکینگ راه‌آهن شیراز پارک شده تولیدی شرکت‌های مستقر در شیراز است اما برای رسیدن به دست مشتریان در شهرهای استان فارس نیز باید ابتدا به تهران منتقل و دوباره از مرکز توزیع و به شهرستان‌های فارس ارسال شود که این موضوع نه منطقی و نه به‌صرفه است.

وی ادامه داد: براساس دستور قضایی خودروها در محل راه‌آهن شیراز توقیف‌شده، برای موضوع احتکار خودرو در پارکینگ راه‌آهن شیراز پرونده‌ای تشکیل‌شده که در دستگاه قضایی در حال بررسی و رسیدگی است.

یگانه بیان کرد: ماده چهار قانون تعزیرات حکومتی در خصوص احتکار اعلام می‌کند که نگهداری کالا به‌صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آن به‌قصد گران‌فروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه، مصداق احتکار است که این موضوع شامل نگهداری خودرو در راه‌آهن شیراز می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن فارس: طرح موضوع احتکار در محیط باز راه‌آهن بی‌معنی است

مدیرکل راه‌آهن استان فارس گفت: حدود ۱۰ سال از حمل خودرو توسط راه‌آهن می‌گذرد که این موضوع هرسال رو به  رشد بوده و با حمایت صنایع تولیدی در استان فارس در حال افزایش است.

مهرداد انصاری افزود: متأسفانه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کشف خودروهای احتکار شده در پارکینگ راه‌آهن شیراز در رسانه‌ها پخش شد که باید گفت موضوع کشف خودرو در یک محیط باز و بدون حصار و سرپوش که حتی یک فنس اطراف آن وجود ندارد بی‌معنی است.

وی ادامه داد: هر واگن قطار حدود ۱۲ دستگاه خودرو حمل می‌کند و یک قطار باری اگر حداقل ۱۰ واگن هم داشته باشند یکصد و بیست خودرو را می‌تواند حمل کند و این موضوع در کل کشور در حال انجام است و خودروها پس از تخلیه در ایستگاه‌های راه‌آهن به‌مرور و در یک بازه زمانی کوتاه به مقصد موردنظر حمل می‌شود.

وی اضافه کرد: آیا بهتر نبود مسئولین قبل از هرگونه اطلاع‌رسانی به عموم از صحت موضوع اطمینان حاصل می‌کردند یا حداقل منتظر حکم دستگاه‌های مربوطه می‌شدند؟

به فضای مجازی استناد نکنیم

مدیرکل راه‌آهن استان فارس گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یک شرکت دولتی است که به‌جز هزینه حمل خودرو مبلغ دیگری دریافت نمی‌کند، آیا هر نوع گزارش که از شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود قابل استناد است و می‌توان بدون تحقیق به آن پرداخت؟

انصاری ادامه داد: خودروهای پارک شده در ایستگاه راه‌آهن شیراز برای انتقال به نمایندگی‌های مجاز سراسر استان فارس،استان بوشهر و شمال استان هرمزگان از طریق ریل حمل نگهداری شده است.

وی ادامه داد: هفته‌ای چند صد خودرو از راه‌آهن شیراز به مقصد سایر استان‌ها ارسال و همچنین از تهران باهدف توزیع در فارس و استان‌های همجوار به شیراز منتقل می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن استان فارس اظهار کرد: خودروهایی که توسط خودروسازان داخلی تولیدشده از طریق ریل حمل می‌شود و این کار تخلف یا احتکار نیست بلکه روالی عادی در سراسر کشور است.

انصاری افزود: اظهارنظرهای شتابزده می‌تواند اقتصاد بحران‌زده کشور ما را با مشکلات بیشتری روبه‌رو کند، این رفتارهای شتابزده در حوزه اقتصاد می‌تواند سرمایه‌گذاران و فعالین این بخش را نیز فراری دهد.

۳۸۶ خودرو  و دیدگاه پلیس 

فرمانده انتظامی استان فارس دراین‌باره گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی، ۳۸۶ خودرو احتکار شده به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال را در پارکینگ راه‌آهن شیراز کشف کردند.

سردار سرتیپ دوم رهام‌بخش حبیبی افزود: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان با اقدامات فنی و تخصصی از اخباری مبنی بر نگهداری و احتکار خودرو در پارکینگ راه‌آهن شیراز مطلع شدند و موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی ادامه داد: با کسب مجوز قضائی ماموران پلیس به همراه نمایندگان سازمان صنعت،معدن و تجارت از پارکینگ و ۲ رام قطار راه‌آهن بازدید کردند که در نتیجه آن، ۲۴۷ دستگاه پراید و ۱۳۹ دستگاه سواری پژو پارس که فاقد مدارک ورودی و خروجی و احتکار شده بود، کشف و توقیف کردند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده و برابر نظر کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت‌های خودروسازی علیرغم تاکید و فرصت یک هفته‌ای برای اجرای دستورالعمل‌های مربوطه، لذا به‌منظور گران‌فروشی از توزیع خودرو و نصب پلاک بر روی آن‌ها خودداری کرده‌اند.

فرمانده انتظامی استان فارس عنوان کرد: در این خصوص افراد متخلف شناسایی شدند و از طریق مراجع قضائی تحت تعقیب هستند.

کد خبر 519167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha